« دانلود کتاب غایة المرامدانشنامه علوی (منهج النور) »

نشست هسته (جلسات استاد علیپور شماره 1)

1396/05/25

  02:04:00 ب.ظ, توسط معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین  
موضوعات: هسته

نشست هسته (جلسات استاد علیپور شماره 1)

 

نشست هسته پژوهش

موضوع جلسه: برنامه ریزی جهت اجرای پروژه “نظام نظری علوم انسانی اسلامی”

جلسه اول

استاد : محمد علی علیپور

تاریخ برگزاری: 10/5/96

برگزار کننده: هسته پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین

در جلسه اول استاد علیپور پس از مطرح کردن طرح مورد نظر به ضرورت تشکیل جلسات مستمر با استاد جهت ارائه مباحث نظام نظری علوم انسانی تاکید کردند. ایشان پس از مشخص کردن شاخه های علوم از جمله علم ادبیات، علوم قرآن و تفسیر، علوم حدیث، فقه، نهج البلاغه، کلام و عقائد، یکی از مهمترین شاخه های علوم را علوم انسانی اسلامی خواندند. 

 ایشان جهت آشنایی ذهن مخاطبان با روش تحقیق در علوم انسانی به مقوله تفاوت روش تحقیق با سطوح تحقیق اشاره نموده، فرمودند: گام اول در تحقیق آشنایی با علم پژوهش است. علم پژوهش خود به دو شاخه نوع پژوهش و سطح پژوهش تقسیم می­شود. برای تحقیق در علوم مختلف نیاز به روش تحقیق متفاوتی از قبیل: روش تحقیق کتابخانه ای، میدانی، تحلیلی و … است که در انجام طرح پیش رو مکفی نیست؛ ولی آنچه در این پژوهش مورد نیاز است، آشنایی با سطوح تحقیق است که روش تحقیق در علوم انسانی همین است.

ایشان فرمودند: در سطح پیشرفته تحقیق سه سطح دارد: سطح اول سطح عالی؛ مربوط به اهل بیت علیهم السلامو سطح پایه گذاری اصول است که بوسیله وحی اصول اولیه زندگی انسان را دریافت کرده برای انسان ها بیان می­کنند. سطح دوم سطح متوسط؛ که ویژه نخبگان و افرادی است که با نبوغ خود توانستند بنیان گذار علمی خاص باشند و پدیده ای نوین را ابداع نمایند. افرادی همچون علامه طباطبایی و سیبویه و .. در این سطح تحقیق هستند. سطح سوم سطح ابتکار و پایه ریزی نظام هاست. این سطح مخصوص محققانی است که علاقمند تحقیق در علوم اسلامی هستند. در این سطح محققان با بررسی آیات و روایات اصول مطرح شده از اهل بیت را از دل آیات و روایات استخراج کرده، نظام علوم اسلامی مربوطه را پایه گذاری می­کنند. همانطور که از معصوم نقل شده است که می­فرماید: انما علینا القاء الاصول و علیکم بالفرع. نکته قابل توجه این است که منابع تحقیق در علوم اسلامی قرآن، روایات و عقل است.

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...