« معرفی منابع عربیموضوع مقالات مهدویت »

کتاب فضائل امیر المومنین (ابن عقده کوفی)

1396/04/13

  12:28:00 ب.ظ, توسط معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین  
موضوعات: معرفی کتاب

کتاب فضائل امیر المومنین (ابن عقده کوفی)

كتاب: فضائل أمير المؤمنين عليه السلام‏

نويسنده: ابن عقده كوفى، احمد بن محمد

تاريخ وفات مؤلف: 332 ق‏

محقق / مصحح: حرز الدين، عبد الرزاق محمد حسين‏

 

معرفی کتاب

اين كتاب بازسازى شدهى يكى از آثار ابن عقده، محدث شيعى است كه محقق آن، روايات را از لابلاى متون و منابع مختلف جمع آورى و به شكل كتاب ارائه كرده است.

محتواى كتاب‏

مطالب كتاب در باره ويژگى ها و مناقب امير المؤمنين على عليه السلام و احاديثى است كه رسول خدا در باره آن حضرت بيان فرموده است. بيان القاب با فضيلت، اختصاصات و ويژگى ها، همچنين آيات نازله، احاديث پيامبر، رد شمس، حديث طير، جهاد و شجاعت، ازدواج با فاطمه و برخى از سخنان على عليه السلام از جمله مطالب كتاب است.

دو فصل از 22 فصل كتاب، به موضوع امامت و ائمه به صورت كلى اختصاص دارد.

مصحح به فصل بندى و تنظيم عناوين دست زده و در پاورقى به منابعى كه روايات ابن عقده را از آنها جمع آورى كرده، ارجاع داده است.

مجموع روايات اين كتاب، 236 عدد است و هر روايت با سلسله سند آن ذكر شده است.

 

ابن عقده‏

احمد بن محمد بن سعيد كوفى معروف به ابن عقده از محدثان و مؤلفان شيعه و اهل سنت است. رجال نويسان دو فرقه از او به نيكى ياد كرده و او را ثقه مى دانند. شيخ طوسى با عناوين جليل القدر و عظيم المنزله از او نام برده و به نقل از خود ابن عقده مى نويسد: 120 هزار حديث با سند حفظ بوده است. وى همچنين مى گويد وثاقت و بزرگوارى او در حفظ حديث، مشهورتر از آن است كه نياز به بيان داشته باشد. ذهبى هم از او با عناوين علامه و حافظ و نادر زمان و يكى از بزرگان حديث ياد مى كند و او را شيعه متوسط مى داند. رجاليون شيعه او را از فرقه زيديه جاروديه مى‏دانند. البته وى احاديث هر دو فرقه بخصوص شيعه را نقل كرده و در محافل اماميه شهرت داشته است.

آثار

نجاشى ضمن تجليل از وى، آثار او را چنين آورده است: كتاب التاريخ و ذكر من روى الحديث، من روى عن ابى جعفر، اخبار ابى حنيفه، كتاب الولاية و من روى غدير خم، فضل الكوفه، و آثار ديگر

ولادت و وفات‏

تاريخ ولادت و وفات وى را سالهاى 249 و 333 نوشته اند.


فرم در حال بارگذاری ...