« تفکر از دیدگاه قرآن و روایاتبروشور مهدویت (عطر ظهور 2) »

عوامل استحكام خانواده از منظر آیات و روایات

1396/05/02

  08:34:00 ق.ظ, توسط معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین  
موضوعات: مقاله

عوامل استحكام خانواده از منظر آیات و روایات

 

عوامل استحكام خانواده از منظر آیات و روایات

زهرا گونجی

چکیده

اين تحقيق پاياني به بررسی مبحث عوامل استحكام خانواده از منظر آیات و روایات می­پردازد؛ با توجه به اینکه در عصر حاضر مسائل مربوط به خانواده ذهن انديشمندان و جامعه‌شناسان را شدیداً به خود مشغول ساخته است، بررسی عوامل استحكام خانواده از منظر آیات و روایات در جامعه اسلامی بسیار ضروری به نظر می­رسد.

خانواده، به عنوان مهم‌ترين كانون بشري و مناسب‌ترين جايگاه براي تأمين نيازهاي انسان، خصوصاً امنيت و آرامش رواني، عنصر اساسي در تشكيل، پيشرفت و موفقيت يك جامعه است؛ لذا سعادت هر جامعه‌اي منوط به نيك‌بختي خانواده‌هاي آن جامعه است؛ خانواده در استحكام روابط اجتماعي و رشد تك تك افراد جامعه، نقش مهمي دارد و تلاش براي استحكام خانواده و سلامت آن، زمينه سلامت و سعادت عمومي را فراهم مي‌سازد. بنابراين بايد هرچه بيشتر در جهت نيل به سعادت خانواده كوشيد كه دست‌يابي به اين مهم تنها از طريق شناسايي كامل عوامل تحكيم بنيان خانواده كه مهم‌ترين آنها ايمان، عشق و محبّت، شناخت نقش‌ها و وظايف خانوادگي، وجود تفاهم و عدالت بين اعضا و… می­باشد، امكان‌پذير است.

در تدوین اين تحقيق از روش کتابخانه­ای استفاده شده و محتوای این پژوهش در سه فصل کلی تقسیم­بندی شده است: فصل اوّل: خانواده موفق و معیارهای آن از دیدگاه اسلام؛ فصل دوم: عوامل تحكيم و ثبات روابط خانوادگی از منظر اسلام؛ فصل سوم: عوامل تضعیف روابط خانوادگی از منظر اسلام

واژگان كليدي: ازدواج، خانواده، روابط، حقوق، تكاليف، تحكيم خانواده.


فرم در حال بارگذاری ...